کد مطلب:275228 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:246

نواب اربعه
این واسطه ها كه یكی پس از دیگری حدود 70 سال نیابت خاص را بعهده داشتند چهار نفر بودند.

1- عثمان بن سعید. كه وكیل امام حسن عسكری بود و بعد از آن نایب خاص حضرت حجه ارواحنا فداه شد و تا سال 300 هجری این نیابت را بدوش داشت.

2- محمد بن عثمان. كه پس از فوت پدر تا سال 305 در جهان زنگی كرد و مدت پنج سال نایب خاص بود.

3- ابوالقاسم حسین بن روح. كه به امر امام جانشین محمد بن عثمان شد و تا سال 326 افتخار این نیابت را داشت.



[ صفحه 62]



4- ابوالحسن علی بن محمد السمری. كه او نیز تا سال 329 یعنی سه سال به این مقام عالی منسوب گشت. كه بالاخره شش روز آخر عمرش حضرت برای او توقیعی نوشته و این چنین باو دستور دادند.

بسم الله الرحمن الرحیم

یا علی بن محمد السمری اعظم الله اجر اخوانك فیك. فانك میت ما بینك و بینی سته ایام فاجمع امرك و لا توص الی احد فیقوم مقامك بعد وفاتك فقد وقعت الغیبه التامه فلا



[ صفحه 63]



ظهور الا بعد اذن الله تعالی ذكره و ذلك بعد طول الامد و قسوه القلوب و امتلاء الارض جورا و سیاتی من شیعتی من یدعی المشاعده الا فمن ادعی المشاهده قبل خروج السفیانی و الصیحه فهو كذاب مفتر و لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم.

حاصل فرمان امام چنین است.

بنام خداوند بخشنده مهربان

ای علی بن محمد السمری خداوند برادران دینی تو را در مصیبت تو اجر و پاداشی عظیم دهد زیرا كه تو وفات خواهی نمود و میان من و تو شش روز فاصله



[ صفحه 64]



است - یعنی روز وفات تو شش روز دیگر است - پس جمع نما امر خود را و در كار خود آماده باش. و بكسی وصیت نیابت ننما كه بعد از وفات تو قائم مقام تو شود. پس بتحقیق غیبت كبری واقع گردید و مرا ظهوری نخواهد بود مگر باذن خدای تعالی و این ظهور بعد از آنیست كه، زمان غیبت طول بكشد. و قساوت دلها را فراگیرد. و زمین پر از جور و ستم گردد. و زود است كه می آیند كسانی از شیعیان من كه ادعای مشاهده مرا نمایند آگاه باشید كه هر كس پیش از خروج سفیانی و صیحه آسمانی ادعای مشاهده نماید پس او كذاب و افتراء زننده است. و حول و قوه ای نیست مگر برای خداوند بلند مرتبه بزرگ.



[ صفحه 65]